ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان رسانه ها با تدوین الگوی مدیریت رسانه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

2 گروه ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

3 گروه مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 گروه روان شناسی عمومی، کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

اشخاصی که از سلامت اجتماعی برخوردارند با موفقیت بیشتر میتوانند با چالشهای ناشی از ایفای نقشهای اصلی اجتماعی برخورد کرده و مشارکت بیشتری در اجتماع داشته باشند و تدوین الگوی راهبرد آینده نگر از سوی رسانه ها میتواند بر ارتقا سلامت اجتماعی مخاطبان آنان نقش مهمی داشته باشد.
این پژوهش بصورت کیفی و کمی انجام شده است . در فاز کیفی از روش های تحلیل محتوا و کیو و در فاز کمی نیز جهت تحلیل داده ها ی روش کیو از تحلیل عاملی استفاده شده است.
تحلیل محتوای رسانه های مورد نظر نشان داد که بیشترین مطالب تولیدی رسانه ها در حوزه انحرافات اجتماعی با 576 مورد و کم ترین مطالب تولیدی رسانه حوزه خشونت با 237 مورد است و کارکرد رسانه ها بر ارتقاء سلامت اجتماعی افراد جامعه موثر بوده و میتواند بیشترین تاثیر را در ارتقاء کیفیت زندگی، کاهش خشونت، کاهش انحرافات اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Promoting the social health of media audiences by developing a media management model

نویسندگان [English]

  • Arash Shayestehnia 1
  • Bita Shah Mansouri 2
  • Ali Akbar Farhangi 3
  • Parisa Tajali 4
1 PhD Student in Media Management, Department of Social Sciences, Communication and Media, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Communication and Media, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Professor, Management, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of General Psychology, Exceptional Children, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

People who have social health can be more successful in meeting the challenges of playing key social roles and have more participation in society, and developing a forward-looking strategy model by the media can play an important role in promoting the social health of their audiences. This research has been done qualitatively and quantitatively. In the qualitative phase, content analysis and Q methods were used, and in the quantitative phase, factor analysis was used to analyze the Q method data. Analysis id of the content of the media showed that the highest media production in the field of social deviations with 576 cases and the lowest media production in the field of violence with 237 cases and the function of the media is effective in promoting social health of society and can have the greatest impact. To improve the quality of life, reduce violence, reduce social deviations and social issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media management
  • social health
  • Q method