نقش میانجی‏گری کنترل هیجانی در پیش‏بینی مهارت‏های ارتباطی براساس ذهن آگاهی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی بالینی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج، ایران.

3 استادیار، گروه روان شناسی بالینی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف «تعیین نقش میانجی‏گری کنترل هیجانی در پیش‏بینی مهارت‏های ارتباطی براساس ذهن‏آگاهی در دانشجویان» انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع مدل‏یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاداسلامی شهر کرج در سال 401-1400 بود که با روش نمونه‏گیری در دسترس از میان آن‏ها تعداد 200 نفر انتخاب شد. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه ذهن‏آگاهی (بائر و همکاران، 2005)، پرسشنامه کنترل هیجانی (راجر و نشوور، 1987) و پرسشنامه مهارت ارتباطی (کویین دام، 2004) استفاده شد. تحلیل داده‏های پژوهش با استفاده از روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏معیار) و مدل‏یابی معادلات ساختاری با برنامه SPSS و LISREL انجام شد. نتایج نشان داد بیشتر افراد در مقطع لیسانس مشغول به تحصیل بودند و 62 درصد (123 نفر) از شرکت‏کنندگان را دانشجویان مؤنث و 38 درصد (77 نفر) را دانشجویان مذکر تشکیل دادند. براساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به‏طور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان داد که ذهن‏آگاهی هم به‏ صورت مستقیم و هم به‏ صورت غیرمستقیم از طریق کنترل هیجانی در دانشجویان با مهارت ارتباطی رابطه دارد (05/0>P).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of emotional control in predicting communication skills based on mindfulness In students

نویسندگان [English]

  • Mostafa Nazari 1
  • Sheida Sodagar 2
  • Maryam Bahrami Hidaji 3
1 Master's student in clinical psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University
3 Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the mediating role of emotional control in predicting communication skills based on students' mindfulness. The research was descriptive and structural equation modeling. The statistical population of the study included all students studying at the Islamic Azad University of Karaj in 2021, from which 200 people were selected by available sampling method. Mindfulness Questionnaire, Emotional Control Questionnaire and Communication Skills Questionnaire were used to collect data. Research data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and structural equation modeling with SPSS and LISREL programs. The results showed that most of the people were studying at the undergraduate level and 62% (123 people) of the participants were female students and 38% (77 people) were male students. Based on the results of this study, the proposed model of causal relationships between the mentioned variables had an acceptable fit. In general, in the proposed research model, the results showed that mindfulness is both directly and indirectly related to communication skills in students through emotional control (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • : communication skills
  • mindfulness
  • emotional control
  • student